Arkiliikunta vastaan kuntosalitreeni

By Heidi Keskitalo 13 tammikuun, 2020

Mutta kumpi sitten on parempi liikuntamuoto – Arkiliikunta vastaan kuntosalitreeni

Arkiliikunta vastaan kuntosalitreeni. Siinäpä vasta kinkkinen yhtälö. Voiko niitä edes verrata? Tässä postauksessa kerron omia havaintoja ja pari taulukkoa asiaa selventämään. Tässä postauksessa sivuan myös ruoan merkitystä.

Arkiliikunta

ArkiliikuntaArkiliikunta voi olla helposti liikuntana jopa liian vähäistä. Jos työmatkat taittaa autolla, käyttää hissiä aina kun mahdollista ja kotonakin vapaa-aika kuluu mieluummin television äärellä, arkiliikuntaa on todennäköisesti liian vähän. Pienillä valinnoilla voimme lisätä liikunnan määrää arjessa hyvinkin helposti. Mutta täytyy muistaa, että liikunnan tulee olla hengästyttävää, jotta siitä on hyötyä.
Esimerkiksi puolen tunnin kävelylenkki koiran kanssa ei kuluta edes yhtä hillomunkkia, eli sillä ei ole terveyttä edistävää vaikutusta. Toki raikas ilma tekee hyvää meille kaikille, mutta mikäli ei hengästy, se ei edistä lihasten kasvua, eikä laihduttamista.

Missä voi epäonnistua:

• Treeni jää vähäiseksi
• Treenin voimakkuus jää olemattomaksi
• Ei tule hyödynnettyä kaikkia liikunnallisia mahdollisuuksia
• Osa kehon lihaksista ja kokonaan vaille harjoitusta
• Arjen kiireet saa helposti unohtamaan liikunnallisen puolen

Arkiliikunnassa voi kuitenkin onnistua, mutta se vaatii viitseliäisyyttä ja halua ajatella asioita toisin. Ajatella ja oikein tarkkaan miettiä, missä kohtaa voisi käyttää portaita enemmän tai tehdä vaikka kyykkyjä. Helpoimmat arkiliikunnan muodot kotona on tietystikin siivous, ruohon leikkaus, haravointi ja lumityöt. Niissä saa kaikissa helposti hien pintaan ja sykkeen nousuun. Erään tutkimuksen mukaan ne henkilöt, jotka pukeutuvat töihin mukaviin ja sopivasti väljiin vaatteisiin, liikkuvat työpäivän aikana huomattavasti muita enemmän. Voisiko tässä olla yksi keino, jolla voisit lisätä liikkumisen mukavuutta työaikanakin?

Lue myös tämä: IS kokosi 23 mitätöntä arjen muutosta, joilla voit hoikistua jopa kymmeniä kiloja.

 

Kuntosalitreeni

 

Kuntosalitreeni

Mutta entä sitten kuntosalitreeni. Pelkkä kuntosalilla käynti ei vielä edistä terveyttä. Siellä tulisi samalla tavalla hikoilla joka kerta, jotta siitä olisi terveydelle hyödyllisiä ominaisuuksia. Kuntosalilla treenatessa pystyy hyvin itse säätelemään mitä lihaksia haluaa kulloinkin treenata. Toki tämä tarkoittaa samalla, että treenaajan on hyvä tietää mitä tekee, jotta kaikkia lihaksia tulisi harjoiteltua tasaisesti, unohtamatta mitään osa-aluetta. Varsinkin uudet kuntosali laitteet on tehty harjoittamaan vain yhtä tiettyä lihasta tai lihasryhmää. Samaa lihasryhmää voi harjoitella monella erilaisella laitteella taikka painoilla. Siksipä aloittelijalle onkin erittäin hyvä käydä ohjatulla tunnilla, jotta pääsee jutun juoneen kiinni.

Missä voi epäonnistua:

• Treenaa eri laitteilla, mutta samoja lihaksia
• Jokin lihasryhmä jää ilman treeniä
• Tekee liikkeet väärin
• Ei panosta tarpeeksi painoihin
• Treeni voi jäädä kevyeksi
• Salilla käymisestä voi tulla tapa näyttäytyä ja liikunta unohtuu

Kuntosalitreenissä voi kyllä onnistua! Sen näkee voima- ja fitness kisoista. Tuhkimotarinoita Maija Meikäläisestä Suomen vahvimmaksi tulee säännöllisin väliajoin ja he treenaavat arkiliikunnan ohella myös salilla. Se on meille kaikille mahdollista, mutta vain harvojen meistä tähtäimessä. Hyvällä saliohjelmalla tulee harjoitettua kaikkia kehon lihaksia tasaisesti ja juuri oikeilla painoilla. Ohjauksen saanut kuntosalikävijä osaa tehdä liikkeet oikein ja tehokkaasti satuttamatta itseään. Siihen jää myös koukkuun. Liikunta tuo hyvää mieltä ja mukavassa ympäristössä on aina kivempaa harjoitella. Tähän hyvän mielen koukkuun on ihan ok jäädä.

 

Paljonko kulutamme – Arkiliikunta vastaan kuntosalitreeni

Vertasin satunnaisia liikuntasuorituksia arjesta ja niiden kuluttamaa kalorimäärää. Itse en ole koskaan laskenut kaloreita ruoasta vaan olen syönyt maalaisjärjen ja omantunnon mukaan. Tätä postausta varten kokosin ensimmäisen kerran itselleni ylös eri liikuntamuotojen polttamaa kalorimäärää sekä eri ruokien sisältämää kalorimäärää. Tässä ne ovat myös sinulle.

Arkiliikunta_vastaan_kuntosalitreeniarkiliikuntavsastaan kuntosalitreeni
Tästä saa hiukan käsitystä millaisista suhteista puhutaan. Liikunta on noin arvio 70kg painavan naisen 60 min käyttämästä kalorimäärästä ja ruoka on mitattu 100g annoksina. Arvot ovat viitteellisiä.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Kalorilaskuri

Katso myös: Kaloritaulukko

Tottahan se on, että 100g maitosuklaata menee helposti, mutta en todellakaan jaksaisi hypellä hyppynarua tuntia kuluttaakseni sen suklaan. Tämä tarkoittaa tietenkin pitkällä aikavälillä (ja useamman 100g suklaan jälkeen) painonnousua. Siispä parempi vaihtoehto olisi siirtyä omenaan ja siivota sen jälkeen kotia tunti. Se onnistuisi helposti. Ehkä olisi siis oman kunnon kannalta paras aluksi valita itselle se helpoin tie edetä.

Laske oma energian tarpeesi: Energiantarvelaskuri

 

Kaikkein tärkein asia syömisessä mielestäni on kuitenkin se, että jos sinulla on lapsia, näytä heille esimerkkiä normaalista terveellisestä syömisestä. Tavallinen arkiruoka on oikein hyvä vaihtoehto kuntoilevalle ja vaikka painoakin haluaisi alaspäin. Lapset ottavat kuitenkin mallia aina vanhemmistaan. Myös ne teinit, jotka ovat vastarannan kiiskejä. Jos lapsi saa jo pienenä mallin erikseen mitatuista ja punnituista ruoista, se saattaa näyttää lapsen silmin siltä, että ruoassa on jotain pahaa ja välteltävää. Tai jos muuten syöt mitä sattuu ja välillä hirmuisen tarkasti pussiruokia, sekin voi vääristää lapsen käsitystä normaalista syömisestä. Muista, että lapsilla on suuret korvat ja pitkä kieli. Eli lapset kyllä kuulevat näkevät ja aistivat kaiken ja ottavat siitä mallia.

 

Lopputulos – Arkiliikunta vastaan kuntosali

Arkiliikunta vastaan kuntosali on hankala asetelma. Täydellistä vastausta en osaa sanoa. Mikäli sinä olet liikunnan ammattilainen, kerro oma kantasi kommentteihin! Minulle kuntosalitreeni on toiminut motivoijana ja se on saanut minut positiiviseen liikunnan koukkuun. Elän juuri nyt ruuhkavuosia, kolmen lapsen harrastusten ja kotieläinten keskellä. Tähän arkeen en olisi osannut itsekseni tuoda liikunta sellaiseen osaan kuin se tällä hetkellä on arjessani. Olen aina nauttinut liikunnasta ja on ihana saada se takaisin elämääni. Minulla arkiliikunta yhdessä kuntosalitreenin kanssa on paras ratkaisu.

Lue vielä: Treenaaminen myöhään illalla

Sinua saattaisi myös kiinnostaa: Riittääkö pelkkä hyötyliikunta vai pitääkö käydä myös salilla

Kerro kuinka paljon ja miten sinun arkiliikuntasi sujuu? Jaa hyvät vinkit ja neuvot myös muille blogini lukijoille. Näin hyödymme kaikki ja saamme vielä enemmän vinkkejä.

 

Ja sitten liikkumaan!

 

T. Heidi

1+

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *