FasciaMethod tuo liikkuvuutta

By Heidi Keskitalo 19 tammikuun, 2020

Kaupallinen yhteistyö: Fun for Ladies

FasciaMethod

Nyt tuli sellainen sana eteeni, että en ihan heti tiennyt mistä on kyse. Niinpä lähdin ottaman asiasta selvää. Tässä posauksessa kerron sinulle mitä Fasciamethod tarkoittaa ja miksi se on niin hyvä kaikille. Yksinkertaista: FasciaMethod tuo liikkuvuutta

 

FAsciaMEthod tuo liikkuvuutta

Kuva: Olga Linna

FasciaMethod 45 on suomalaisten fysioterapeuttien kehittämä kehonhuoltomenettely, joka sisältää liikkuvuusharjoittelua, dynaamisia venyttelyitä, liikehallintaharjoittelua ja faskiakäsittelyä pallolla. Tule mukaan hellimään kehoasi! -kerrotaan Funin tuntikuvauksessa.

 

Lue lisää Fun for Ladies sivuilta: Fun Pietarsaari

 

Menin tunnille olettaen, että asia liittyy kehon venytyksiin ja siten kehon huoltoon. Puhuin aiemmin tunnin ohjaajan, Fannyn kanssa tästä tunnista. Hän kertoi että alueellamme hän on ainoa, joka ohjaa FasciaMethod tunteja; etelä Suomessa tunti on jo paljon yleisempi ja ohjaajia löytyy paljon. Fanny oli myös sitä mieltä, että minä tulen rakastaman tätä tuntia. Kuulostaa hyvältä!

 

Fascia pallo

Fascia pallo

Siispä menin iloisin mielen tunnille. Kengät ja sukat pois jaloista ja heti ensimmäinen muistutus tunnin alussa: juokaa paljon vettä. Tällä kertaa tietysti olin lähtenyt niin ajatuksissani tunnille, että juomapullo oli unohtunut keittiön pöydälle. Päätin juoda reilusti tunnin jälkeen. Ohjaaja kertoi, että tämä tunti on sellainen, joka laittaa nesteet liikkeelle ja nesteyttää etenkin lihaksia ja siksi vettä on tärkeä juoda tunnin aikana ja jälkeen. Muutoin seuraavana aamuna olo voi tuntua kuivalta, kuin krapulassa.
Monet FasciaMethodin liikkeistä oli minulle tuttuja joogasta, niiden rytmi oli vain hiukan nopeampi. Tunnilla oli paljon pumppaavia venytyksiä ja ojennuksia, rintakehän avaavia liikkeitä ja kieroliikkeitä. Lopuksi teimme kukin omalla fasciapallolla hierovia liikkeitä pohkeille ja lapaluiden väliin. Tunti loppui aivan liian nopeasti. Olisin vielä halunnut jatkaa!

 

Tunnin lopussa heräsi kysymyksiä miksi teemme liikkeet juuri näin? Miksi pumppaavat venytysliikkeet ja mitä eroa niillä on paikoilleen jääneiden venytysliikkeiden kanssa? Mitä sana fascia tarkoittaa ja mistä se tulee? Eli mihin FasciaMethod tunti perustuu ja miten se on erilainen tunti kuin jokin vastaava venyttelytunti?

 

Miten FasciaMethod tuo liikkuvuutta

Faskia, eli lihaskalvo on itsessään joustamaton. Mutta se on tärkeä osa lihasten keskinäistä liikettä. Jokainen lihaskimppu on oman faskian peittämä ja mikäli tämä lihaskalvo pääsee kuivumaan, lihasten liikerata alkaa heikkenemään ja tulee lihaskankeutta. Lihaskalvo kuivuu, mikäli lihaksia ei käytä tai ei juo tarpeeksi, mutta sen saa yhtälailla kosteutettua oikeilla liikkeillä ja nesteytyksellä. Niihin liikkeisiin tämä FasciaMethod perustuu. Faskia ei ympäröi pelkästään lihasta, vaan se jatkuu kiinnittyen luihin ja lihaksiin, riippuen kehon kohdasta, josta sitä tarkastellaan. Koska faskia liittyy niin moneen osaan, on sen kosteutus ja sitä mukaan liikkuvuus tärkeää. Pumppaavat venytysliikkeet itseasiassa pumppaavat nesteitä niin lihaksii kuin lihaskalvoillekin. Ja kun lihaskalvot saavat nesteytystä, kehomme notkistuu. Hyvinvoinnin edellytys on rento, hyvin nesteytynyt keho, jossa liikkuvuus on hyvä ja sen myötä myös liikehallinta.

FasciaMethod

Sinua saattaisi kiinnostaa myös tämä: FasciaMethod   

FasciaMethod on kahden Suomalaisen fysioterapeutin, Anne Purasen ja Viivi Kettukankaan kehittelemä tapa tuoda kehoon liikkuvuutta. FasciaMethod tunnilla keskitytään juurikin eri kehonosien lihaskalvojen liikkuvuuden parantamiseen ja nesteytykseen pumppaavilla  ja koko kehon pitkillä liikkeillä. Samoja tapoja käytetään myös erilaisissa fascia hoidoissa. Liikkeet voivat olla hien nostattavia tai ne voi yhtälailla olla keholle lempeitä. Joka tapauksessa nämä liikkeet saavat aineenvaihdunnan liikkeelle.

 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös tarkempi kuvaus faskiasta: Myofaskia

 

Fascia hoito

Kerroin aiemmin kuinka polveni ovat kipeytyneet treenaamisen aloituksen myötä (voit lukea siitä lisää täältä). Sattumalta olin juuri perehtynyt FasciaMethodiin ja samalla viikolla kävin hieronnalla Hoitola Maijan Meditähdessä. Reilu vuosi sitten sain avun kipeisiin polviini juurikin tästä hoitolasta. Juttelimme Marja-Liisan kanssa fascioista ja paljosta muustakin. Todellakin, polveni olivat ihan vinossa hoidon alkaessa. Faskioissa ja hermoradoissa oli kireyttä, samoin lihaksissa. Tässä pitkässä hoidossa sain apua moneen muuhunkin jumikohtaan, mutta kaikkein onnellisin olen, kun polviin ei enää satu. Marja-Liisa sai hierottua kireät ja kipeät paikat pois ja nyt pääsen taas treenaamaan ihan täysillä.

Fascia

Kiva: Olga Linna

Mitä opin

  • Muista juoda paljon vettä!
  • Muista pumppaavat venytysliikkeet ja laajat liikeradat
  • Jos jostain kohtaa kiristää ja jumittaa älä pitkitä hierontaan menoa
  • Liike saa tuntua oi, oi, oi, mutta ei koskaan ai, ai, ai!

 

Sinä joka toivot kehollesi lisää liikkuvuutta, voin todellakin suositella FasciaMethod tuntia.

Ja sinulle jonka kroppa tuntuu olevan jumissa, suosittelen Hoitola Maijan Meritähteä.

 

Oletko itse kokeillut FasciaMethod tuntia? Miltä se tuntui? Saitko jotain uutta ajateltavaa tästä seuraavalle tunnillesi? Kerro kommenteissa!

1+

2 vastausta artikkeliin “FasciaMethod tuo liikkuvuutta”

  1. Virpi sanoo:

    Olispa kiva joskus kokeilla tuota metodia.

    1+
    • Heidi Keskitalo sanoo:

      Rohkeasti mukaan vaan kokeilemaan! Kannattaa etsiä ensin löytyisikö siinä sinun lähelläsi samanlaista tuntia.

      0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *