Rakkautta ja hyvää oloa

By Heidi Keskitalo 23 joulukuun, 2019

Joulun lempeä rakkauden kupla

Muokattu 5.1.2020
Kaupallinen yhteistyö: MoveZlikeJaana

 

Joulu on rakkauden aikaa. Se on myös lempeyden, hyväksynnän ja myötätunnon aikaa. Tässä postauksessa kerron vähän omasta jouluperinteestäni, haastattelen liikunnan ohjaaja Jaanaa ja lopuksi kerromme Jaanan vinkit joulun ajan lempeään rentoutumiseen.

Vaikka joulunalus olisikin ollut täynnä kiirettä ja valmisteluja, jouluksi kotini laskeutuu rauha. Silloin saamme viettää rauhallisen joulun oman perheen kesken ihanassa, lempeyden, rakkauden ja hyväksynnän kuplassa. Meistä kenenkään ei tarvitse olla mitään muuta kuin on. Saamme olla ihan omia itsejämme rakkauden kuplassamme. Meidän perheessä ruoka hemmottelee koko perhettä runsaudellaan ja monipuolisuudellaan. Voimme viettää päiviä yövaatteisillaan villasukissa hissutellen, kirjoja lukien, elokuvia katsoen tai pelaten lasten kanssa. Tai vain tuijottaen kynttilän liekkiä suklaata mussuttaen. Lempeyden kuplan rikkoo vain päivittäiset lenkit koiran kanssa, jota varten toivonkin ihania narskuvia hankia. Silloin raikas ilma tuntuu äärettömän hyvältä.

Tänä jouluna haasteenani on jatkaa myös jouluviikolla aloittamaani kuntosali treeniä samoin kuin jooga ohjelmaani. Joogan kanssa ei varmastikaan tule ongelmaa, sillä se on integroitunut jo niin hyvin päiviini. Sen sijaan salille lähtö voi tuottaa haasteita. Tavoitteeni on edelleen käydä kaksi kertaa viikossa salilla tai ohjatulla tunnilla. Katsotaan viikon päästä kuinka olen tässä onnistunut.

 

Haastattelussa Jaana

 

Joulun aikana meistä jokaisella on varmasti aikaa tehdä edes muutama jooga harjoitus kotona. Tai sitten keskittyä mindfulnes/meditaatio harjoitukseen. Mindfulnesia harjoitamme joulun aikana usein ihan tietämättämmekin, sillä kynttilän liekki on vain niin lumoava!

 

Seuraavaksi pääsemme tutustumaan joogaohjaajaani, Jaanaan vähän paremmin. Tästä pääset suoraan Jaanan yrityksen MoveZlike Jaana facebook sivuille klik.

 

 

Kuinka päädyit liikunnanohjaajaksi?

Sportis Gymin aikana osallistuin useimmiten haastaville tunneille – seuraava askel niistä oli aika luonnollisesti liikunnanohjaaja. Ohjaajan peruskoulutuksen kävinkin Sportis Gymillä. Liikunnan ohjaala oli unelma-ammattini jo pienenä – Fame oli suosikkisarjani lapsena ja ihailin aina eniten tansseja sekä sen opettajia. Liikunnan ohjaaja olen ollut vuodesta 2002 lähtien.

Jos jooga ei tuntunut heti ensi kerralla vievän innostustasi, mistä sait innostuksen kuitenkin lähteä kurssille?

Ajattelin että menen sille kurssille itseni takia, löytääkseni jotain jota voisin harrastaa ja jossa kehoni palautuisi muilta liikuntasuorituksilta. Mieluisin joogani on YinYoga ja mieluisin asana Tvist, eli kiertoliike.

Kuinka paljon ohjaat muuta kuin joogatunteja?

Minulla on tällä hetkellä 13 muuta ryhmää jotka eivät ole joogaa. Vesijumppaa, tanssia, seniorijumppaa, kasvojumppaa, erityisryhmä tuolitanssia (osa heistä istuu pyörätuolissa) ja uusin lajini/koulutukseni Barre.

Jooga lajeja on hyvin monia. Mitä niistä ohjaat ja mikä on suosituin joogamuoto sinun tunneistasi?

Ohjaan SoftHathaYogaa ja YinYogaa. YinYoga on ehdottomasti suosituin. Oppilaani ovat hyvin eri ikäisiä: nuorin on 10 ja iäkkäin ehkä 70-80.

Onko jompikumpi mieluisampi: jooga tai muut liikuntaryhmien ohjaamiset? Ja miksi?

Ehdottomasti EI. Minulla on juuri sopia tasapaino koskien tuntejani. Ennen ohjasin ainoastaan vauhdikkaita/raskaita tunteja kuten StepUp:ia ja Zumbaa. Joogan myötä kehoni kestää tässä ammatissa vielä pitkään mutta turhautuisin mikäli ohjaisin ainoastaan joogaa. Olen onnellinen kun minulla on niin laaja ja erittäin vaihteleva koulutus, tarvitsen vaihtelua ja uusia energioita. Välillä tanssia, vesijumppaa, seniorijumppaa ja sitten rauhallista joogaa.

Sinulla on oma joogasali TT-Hallilla. Kerro jotain siitä?

Kunpa voisinki sanoa sitä omakseni -hymyilen- Mutta minä olen päävuokralainen ja sain luvan stailata salin ’oman näköiseksi’. Sen loivat Optiman taitavat oppilaat.

 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös tämä: Joogaa rauhoittumiseen.

Tai tämä: Edes vähän joogaa

 

Kuinka usein harrastat itse liikuntaa työn ulkopuolella?

Työni on kausiluontoinen – teen paljon töitä syys/kevätlukukaudella jolloin vapaa-aikaani kuuluu paljon lepomista ja palautumista. Kotona joogailen ja oma joogaharrastus on Ashtanga -jooga johon osallistun silloin tällöin. Uusin harrastus on kuntosalitreeni. Kesällä, kun asumme maalla, liikuntaan kuuluu miltei jokapäiväiset metsälenkit,  silloin usein myös meditoin ja joogailen metsässä. SE on niin parasta. Meditointi on ehdottoman tärkeää – kehon sisäpuoli on yhtä tärkeä kuin ulkopuoli.

Mikä sinut saa liikkumaan? Mikä rentoutumaan?

Koska liikunta on minulla kehossa. Jos en liiku, tulee känkkäränkkä -nauran-      

Juttuhetket mieheni kanssa on parasta rentoutusta. Katson sarjoja ja olen liikaa somessa.

Jaanan vinkit: 3 askelta kohti rentoutusta

  1. Sinun ei tarvitse osata tai keksiä itse!
  2. Youtubesta löytyy hyviä harjoituksia. Suosittelen Metta -meditaatiota, klikkaa tästä. Se löytyy eri kielillä. Meditaation sanoma on rakkaus, lempeys, hyväksyntä ja myötätunto itseäsi ja muita kohtaan. Mielestäni niin tärkeä sanoma. Näistä puhun melkein aina jokaisella tunnillani.
  3. Kuuntele ihanaa ja rauhoittava musiikkia vaikka autoa ajaessa. Klikkaa esimerkiksi tässä rentouttavaan kappaleeseen.

 

 

Hyvää rakkauden joulua!

Oikein hyvää ja rentouttavaa joulun aikaa sinulle.

Muista nauttia!

Muista herkutella!

Muista liikkua!

Muista rentoutua!

Muista olla läsnä läheisillesi!

Muista kiittää!

Muista iloita tästä päivästä!

Muista olla oma itsesi!

T. Heidi

 

 

 

1+

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *