Treenaaminen myöhään illalla

By Heidi Keskitalo 10 tammikuun, 2020

Onko treenin kellon ajalla väliä? Eroaako treenaaminen myöhään illalla päivän tai aamun treenistä? Olen treenannut nyt jo monena eri kellon aikana ja huomaan niissä suuria eroja. Tässä kerron sinulle kokemuksistani.

Treenaaminen myöhään

Treenaaminen myöhään painoilla

Eräänä maanantaina haikailin jo heti aamulla kuntosalille. Parin päivän tauko oli takana ja kova kiirus päästä kuntoilemaan. Päivän kuitenkin kului nopeasti kotiaskareiden parissa ja vasta illalla tuli hetki, kun oli mahdollisuus lähteä salille. Epäröin, sillä tiedän iltatreenin piristävän. Innostukseni voitti kuitenkin ja lähdin salille puoli kahdeksan jälkeen. Päätin että teen hieman kevyemmän treenin, kun polvikin on vielä kipeä. Ajattelin, että ehkä vajaan tunnin treeni ei ole niin pahaksi.

Salille tullessani treenaajia oli yllättävän paljon. Toki suurin osa heistä oli menossa ohjatulle tunnille, ja me muutamat jäimme treenaamaan itseksemme. Vähän reipasta kävelyä juoksumatolla, soutuhaaste, jossa pääsin hyvin tavoitteeseen, käsivarren lihaksia, rintalihaksia, vatsa- ja selkälihaksia, sisä- ja ulkoreidet. Ja sitten venyttelemään. Kokeilin jopa, onnistunko näin vanhana vielä seisomaan päällään. Ja tiedätkö, se melkein onnistui! Eli sitä harjoittelemaan, mutta ensin niskan ja hartioiden ja keksikehon lihakset kuntoon. Treenaaminen myöhään illalla oli rauhallisen oloista. Nautin siitä tunteesta, että päivän työt on tehty pääsin myös kuntoilemaan.

Olin jo lähdössä pois, kun jäinkin juttelemaan erään toisen treenaajan kanssa. Mukavan juttutuokiomme jälkeen lähdin iloisena kotiin. Olinhan päässyt treenaamaan, kun sitä niin paljon odotin. Olen niin tyytyväinen, että Fun for Ladies on onnistunut tavoitteessaan luoda kodikas kuntosali. Täällä todellakin voi löytyä juttukaveri ihan tuntemattomasta kanssa kuntoilijasta. Yhdenvertaisuus on läsnä kaikessa tekemisessä Funilla. Irkku, eräs Funin valmentajista, kerran sanoikin: ”Tämä on sinun toinen kotisi, josta maksat vuokraa.” Ja siltä paikka todellakin tuntuu.

Lue lisää: Fun for Ladies

 

Treenaaminen myöhään ja uni

Kotiin tullessani huomasin sen. Suihkun jälkeen kello olikin jo kymmenen, mutta ei väsyttänyt yhtään. Ajattelin, että iltapalan jälkeinen jooga rauhoittaa kyllä mielen ja pääsen nukkumaan ajoissa. Mutta joogan jälkeen tunsin itseni edelleen pirteäksi. Kuuntelin vielä yhden ohjatun meditaatio harjoituksen ja se auttoi mieltä rauhoittumaan. Lihaksethan olivat jo treenistä väsyneet.

Lue lisää: Onko kellon ajalla väliä?

Mutta mitä unessa tapahtui?

Treenaaminen myöhään vaikutus yöhön

Ouran analyysi myöhäisen treenin jälkeisestä yöstä.

Kaikesta huolimatta olin liian väsynyt ja nukahdin nopeasti. Tämän ajan tulisi olla jotain 15-20 minuutin välillä ja tällä kertaa se oli vain 3 minuuttia. Syvää unta sain tarpeeksi, mutta REM-uni jäi ihan liian lyhyeksi. Tämä unen vaihe liittyy muun muassa oppimiseen, luovuuteen ja ongelman ratkaisuun. Nämä ja muutamat muut Ouran mittamaat tulokset osoittivat, että levänneisyyteni oli seuraavana aamuna heikompi kuin tavallisesti. Ja sen kyllä tunsin kehossani selvästi. Herätyskellon soidessa aamulla, meni paljon tavanomaista pidempään, että pääsin hereille ja sängystä ylös. Silmäluomet tuntuiat raskailta ja uneen oli niin helppo lipua takaisin. Jäsenet eivät halunneet totella käskyäni nousta ylös tai edes aloittaa rauhallista aamujoogaani. Tässä kohtaan huokaisin helpotuksesta – olen itse itseni pomo ja saatoin mennä myöhempään töihin. Pitkän aamujoogan jälkeen pääsin ylös aloittamaan päivän toimet. Koko päivän oli vähän kohmeloinen ja väsynyt olo. Illalla täytyin ihan oikeasti vain rentoutua sohvalla ja kerätä voimia seuraavaan päivään. Onneksi jokainen yö on mahdollisuus korjata edellinen huonosti nukuttu yö.

 

Lue lisää unen vaiheista: Hyvän unen salaisuus

 

Sopivan treeniajan löytäminen

Tämä oli taas hyvä muistunut minulle, että treenaaminen myöhään illalla ei ole minulle sopiva ajankohta. Se piristää liikaa. Toki myöhään on parempi kuin ei ollenkaan. Jollekin toiselle treenaaminen myöhään voi sopia. Meistä jokaisella on kuitenkin hiukan erilainen vuorokausirytmi ja geenitkin vaikuttavat omaan parhaaseen treeni aikaan.
Sopivin treeni aika minulle on aamupäivällä. Silloin aamutoimet on tehty ja keho ja mieli on täysin herännyt. Silloin pystyn suorittamaan kaikkein voimakkaimmat treenit ja koko iltapäivän ja illan kehossa säilyy liikunnan tuoma hyvänolon tunne.
Jos siis huomaat itse saman kaltaisia tuntemuksia myöhäisen treenin jälkeen seuraavana päivänä jälkeen, voi olla, että myöhäinen treeni ei sovi myöskään sinulle. Kehotan sinua kokeilemaan kaikkia vuorokauden aikoja ja muista tarkkailla oloasi treenin jälkeen ja vielä seuraamana päivänä. Näin opit tunnistamaan mikä on sinulle paras aika.

Sinua saataisi kiinnostaa myös tämä: 9 ravitsemusvinkkiä myöhään harjoittelevalle

Oletko löytänyt sinulle parhaan ajan treenata? Kerro minulle kommentteihin, mikä on sinulle paras aika ja kuinka löysit sen.

 

Hyviä treenejä!
T. Heidi

 

Treenikuvat: Valokuvaus Olga Linna

2+

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *